پرتیج با تعدادی ابزار می‌آید که می‌توانند تجربه کار با جنتو را برای شما بهتر نمایند. بخوانید تا دریابید چگونه از dispatch-conf و دیگر ابزارها استفاده نمایید. 2 2010-10-04
dispatch-conf

ابزار dispatch-conf ابزاری است که به امرژ نمودن در فایل‌های ._cfg0000_<name> کمک می‌نماید. فایل‌های ._cfg0000_<name> هنگامیکه پرتیج می‌خواهد یک فایل را در یک دایرکتوری محافظت شده بوسیله متغییر CONFIG_PROTECT دوباره‌نویسی نماید بتوسط پرتیج ایجاد می‌گردند.

با dispatch-conf، به وارد نمودن بروزرسانی‌ها به فایل‌های پیکربندی‌تان در هنگامیکه همه تغییرات را در جای خود نگاه می‌دارید توانمند می‌شوید. dispatch-conf تفاوت‌های بین فایل‌های پیکربندی تغییریافته یا استفاده شده بتوسط RCS نسخه دستگاه را نگاه می‌دارد. این به آن معنی است که اگر هنگام بروزرسانی یک فایل پیکربندی اشتباهی نمایید، می‌توانید نسخه پیشین از آن فایل پیکربندی را در همان هنگام بازگردانید.

هنگامیکه از dispatch-conf استفاده می‌نمایید، می‌توانید بخواهید تا فایل پیکربندی جدید بمانند فایل پیشین باقی بماند، این یکی را ویرایش نمایید یا تغییرها را بشکل کنش و واکنشی ایجاد نمایید. dispatch-conf همچنین خصوصیت‌های زیبای بیشتری هم دارد:

حتما ابتدا /etc/dispatch-conf.conf را ویرایش نمایید و دایرکتوری با ارجاع بوسیله متغییر archive-dir ایجاد نمایید.

# dispatch-conf

هنگامیکه dispatch-conf را اجرا می‌نمایید، در میان همه تغییرهای فایل پیکربندی خواهید بود، در هر زمان یکی. دگمه u را برای بروزرسانی (جایگزینی) فایل پیکربندی حاضر با یک فایل پیکربندی جدید فشار دهید و به فایل واپسین ادامه دهید. دگمه z را برای zap (پاک کردن) فایل پیکربندی جدید و ادامه به فایل واپسین فشار دهید. هنگامیکه همه فایل‌های پیکربندی مورد بررسی قرار گرفت، dispatch-conf خارج خواهد شد. همچنین می‌توانید دگمه q را در هر زمانی برای خروج فشار دهید.

برای داده‌های بیشتر، صفحه راهنمای dispatch-conf را بررسی نمایید. آن به شما خواهد گفت چگونه فایل پیکربندی حاضر و جدید را بشکل کنش و واکنشی نصب نمایید، فایل پیکربندی جدید را ویرایش نمایید، تفاوت بین فایل‌ها را امتحان نمایید، و بیشتر.

$ man dispatch-conf
etc-update

همچنین می‌توانید برای نصب فایل‌های پیکربندی از etc-update استفاده نمایید. این بسادگی استفاده از dispatch-conf نیست، و نه به خصوصیتمندی آن، اما یک مرحله نصب کنش و واکنشی نصب فراهم می‌آورد و می‌توانید همچنین تغییرات کوچک را بشکل خودکار انجام دهید.

هرچند، برخلاف dispatch-conf ، etc-update فایل پیکربندی نسخه قدیمی را نگاه نمی‌دارد. با یکبار بروزرسانی فایل، نسخه قدیمی برای همیشه از بین خواهد رفت! بنابر این بسیار دقت نمایید، که استفاده از etc-update بشکل قابل توجهی ایمنی کمتری نسبت به استفاده از dispatch-conf دارد.

# etc-update

هنگامیکه تغییرات درست داده‌شد، با فهرستی از فایل‌های محافظت شده که منتظر بروزرسانی هستند روبرو خواهید شد. در زیر می‌توانید با انتخاب‌های ممکن با آنها موافقت نمایید:

Please select a file to edit by entering the corresponding number.
              (-1 to exit) (-3 to auto merge all remaining files)
                           (-5 to auto-merge AND not use 'mv -i'):

اگر -1 را وارد نمایید، etc-update خارج خواهد شد و تغییرات را ادامه نمی‌دهد. اگر -3 یا -5 را وارد نمایید، همه فایل‌های پیکربندی فهرست شده با نسخه جدید دوباره‌نویسی خواهند شد. بسیار مهم است که ابتدا فایل‌های پیکربندی را که نباید بروز رسانی شوند را انتخاب نمایید. این بسادگی وارد نمودن عدد فهرست شده در سمت چپ فایل پیکربندی است.

به عنوان یک نمونه، ما فایل پیکربندی /etc/pear.conf را انتخاب نمودیم:

Beginning of differences between /etc/pear.conf and /etc/._cfg0000_pear.conf
[...]
End of differences between /etc/pear.conf and /etc/._cfg0000_pear.conf
1) Replace original with update
2) Delete update, keeping original as is
3) Interactively merge original with update
4) Show differences again

اکنون می‌توانید تفاوت بین دو فایل را ببینید. اگر باور دارید فایل پیکربندی بروزرسانی‌شده بدون مشکل کار می‌کند، 1 را وارد نمایید. اگر باور دارید فایل بروز رسانی شده لازم نیست، 2 را وارد نمایید. اگر می‌خواهید بشکل کنش و واکنشی فایل پیکربندی حاضر را بروز رسانی نمایید، 3 را وارد نمایید.

نکته دیگری در نصب کنش و واکنشی استادانه طراحی شده در اینجا وجود ندارد. برای کامل نمودن مطلب، دستورهای ممکن را که می‌توانید در کنش و واکنش نصب دو فایل بکار ببرید را فهرست می‌نماییم. شما با دو خط (یکی خط اصلی، و پیشنهاد جدید بجای آن) روبرو می‌شوید و یک خط فرمان که می‌توانید یکی از دستورات زیر را در آن وارد نمایید:

ed:     Edit then use both versions, each decorated with a header.
eb:     Edit then use both versions.
el:     Edit then use the left version.
er:     Edit then use the right version.
e:      Edit a new version.
l:      Use the left version.
r:      Use the right version.
s:      Silently include common lines.
v:      Verbosely include common lines.
q:      Quit.

هنگامیکه فایل‌های پیکربندی مهم را بروزرسانی نمودید، اکنون می‌توانید دیگر فایل‌های پیکربندی را بشکل خودکار بروز رسانی نمایید. etc-update اگر فایل‌های پیکربندی قابل بروزرسانی بیشتری نیابد خارج خواهد شد.

quickpkg

با quickpkg می‌توانید بایگانی از بسته‌هائی که هم اکنون بروی دستگاهتان نصب هستند ایجاد نمایید. این بایگانی می‌تواند بمانند بسته‌های پیش ساخته استفاده گردد. اجرای quickpkg سرراست است: تنها نام بسته‌ائی را که می‌خواهید بایگانی شود را بیافزایید.

برای نمونه curl ، orage و procps:

# quickpkg curl orage procps

بسته‌های پیش ساخته در $PKGDIR (بشکل پیش‌فرض /usr/portage/packages/) نگاهداری خواهند شد. این بسته‌ها در $PKGDIR/<category> قرار خواهند گرفت.